Voit saavuttaa sisäisen rauhan tunteen kaikesta huolimatta

24.04.2020

www.jalatar.fi
www.jalatar.fi

Maailma on myllerryksessä lähellä ja kaukana. Tämä koronavirukseen liittyvä tilanne vaikuttaa meihin jokaiseen tavalla tai toisella. Meitä ympäröi monet samanaikaiset ja mieltä kuormittavat tilanteet kuten jatkuva tietotulva, uudet säännöt ja rajoitukset, tilastot ja raskaat uutiset. Kaikki nämä tuottavat ristiriitaisia ajatuksia, jotka puolestaan ilmenevät tunteina kuten epävarmuus tulevasta, väsymys, kasvava huoli, riittämättömyyden tunne, levottomuus, epäystävällisyys, syyllisyys, suru ja ahdistus. Ja tunteet ilmenevät kehon oireina.

Aivomme ovat kovassa käytössä ja elämme vahvasti päällämme. Tämä vaikuttaa tapaamme hengittää. Hengityksestä tulee pinnallista ja pallean aktiivinen liikkuminen on vähäistä. Keho jännittyy entisestään.

Pelko ja stressi estävät toimimasta. Väkisin tekeminen ei tuota tulosta nyt eikä koskaan. Tunteet ja ajatukset on parempi kohdata juuri sellaisena kuin ne tulevat ja antaa niiden mennä.


Rauhan tila

Paras tapa on kääntyä sisäänpäin ja löytää sisäinen rauhan tunne.

If you can't go outside, go inside. Jos et pääse ulos, mene sisäänpäin.

En kerro mistään tutkimuksesta. Mitään ei tarvita todistamaan, että rauhallinen ja levollinen tila tuo selkeyttä ja lohtua sekä edistää hyvinvointia ja terveyttä. Kun pieni lapsi satuttaa itsensä, rientää aikuinen häntä lohduttamaan ja rauhoittamaan. Aikuinen neuvoo itkevää lasta antamaan itkun tulla, neuvoo hengittämään rauhassa ja sanoo että kaikki on hyvin. Samalla tavalla aikuinen voi auttaa itseään.

Itkua ei tule pidättää eikä mitään tule väkisin nähdä hassuna tai myönteisenä. Kaikelle on oma aikansa ja paikkansa. Kun pelko ja stressi ovat pahimmillaan, rauhoittuminen on ainoa tie. Sitten vasta voi alkaa työstää tunteitaan.


Pyhä hengitys

Hengitykseen keskittyminen on helppo ankkuri, johon voi keskittää huomionsa. Hengityksen rytmiä voi havainnoida, miten se muuttuu kehon ja mielen erilaisten tilojen muuttuessa. Hengitykseen keskittyminen ja utelias havainnointi johdattavat lempeästi levolliseen olotilaan. Hengitys auttaa myös kokemaan kehomme ja sitä kautta auttaa meitä huomaamaan miten ja missä kohtaa kehoa esimerkiksi ahdistus tuntuu. Tämä on tärkeää tietoa meille omasta itsestämme. Kukaan muu ei ole oman itsensä asiantuntija kuin ihminen itse. Kun näemme kehomme temppelinä, opimme kunnioittamaan sitä. Kehomme on kulkuneuvomme, jolla matkaamme tässä elämässä. Yhteys kehon ja mielen välillä on siten tärkeää.

Kaikki elämässä, kehossamme ja ympärillämme on jatkuvassa muutoksessa. Siitä huolimatta elämme vain hetki kerrallaan, tässä hetkessä. Toivoisimme toki pystyvämme elämään muuttumattomassa tilassa, jossa kaikki on hallittua. Ainoa asia, jonka voimme hallita on oma mieli ja läsnäolo tässä käsillä olevassa hetkessä. Jokainen hetki on pyhä. Hengityksesi mahdollistaa elämän, jokainen kehosi solu värähtelee. Kaikki ympärilläsi värähtelee ja vaikuttaa toisiinsa. Siitä huolimatta voimme saavuttaa rauhan hetken: aika tuntuu pysähtyvän ja olemme hiljaisuuden syleilyssä. Kehon ja mielen rentoutuessa hengityksellekin on enemmän tilaa.


Maadoita itsesi

Voit juurruttaa tai maadoittaa itsesi laittamalla jalkasi lattiaa vasten ja hengittämällä syvemmin. Tunne jalkojesi paino lattiaa vasten. Kuvittele sitten, että jaloistasi kasvaa juuret maahan. Voit vähitellen tuntea miten kehosi alkaa rentoutua. Ja voit tuntea koko kehosi ja hengityksesi. Kun jokin asia tai ajatus tulee mieleesi, keskity taas hengitykseesi. Anna kaikkien ajatusten ja kokemusten tulla. Hyväksy niiden läsnäolo ja kiitä niistä. Anna niiden sitten mennä menojaan ja tunne olevasi taas rauhassa. Voit sanoa itsellesi, että kaikki on hyvin ja on sellainen kuin se on. Ole tässä rentouden ja rauhan tunteessa niin kauan kuin sinusta hyvältä tuntuu. Lopuksi kiitä itseäsi hiljentymisestä ja avaa silmäsi.


Löydä oma tapasi hiljentyä

Hiljentyminen voidaan saavuttaa tekemällä itselle jotain mieluista, jolloin aivotoiminta rauhoittuu ja aivoaallot hidastuvat. Tällaista on esimerkiksi maalaaminen, siivoaminen, luonnossa kävely, maiseman katselu, värityskuvien värittäminen, käsityön tekeminen, rauhoittavaa musiikkia kuunnellen (esim. 528Hz taajuus) tai luonnonäänien kuuntelu, soittimen soittaminen, laulaminen, hyräily, hidas venyttely tai jooga.

Pidetään itsestämme ja toisistamme hyvää huolta.

Kuva: Juha Ruuska/Kuvauskaksikko
Kuva: Juha Ruuska/Kuvauskaksikko